donderdag 4 juli 2013

I'm back.

Hij is terug. Vier maanden geleden dat ik voor het laatst iets heb gepubliceerd; I’m back. Ik luister naar Kane en Ilse DeLange terwijl om mij heen alle geluiden zijn weggeëbd. Alleen het tikken van de klok en het geratel van mijn toetsenbord zijn nog overgebleven. Naast mij staat een glas met daarin een vloeistof met dezelfde kleur als thee. Het smaakt alleen iets anders. Deze week is er veel gebeurd. Gisteravond het beste nieuws van dit jaar te horen gekregen. Het glas naast me raakt steeds verder leeg. Nu een nummer van Sinatra, “One For My Baby”. Het is en blijft een van mijn favorieten. Muziek laat je even alles vergeten, zorgt ervoor dat je, heel even maar, kunt ontsnappen aan de wereld om je heen. Het is me opgevallen dat ik het eigenlijk helemaal niet slecht heb. Je moet het alleen inzien. Misschien is dat wel het probleem van onze maatschappij… We zijn niet blij met wat we hebben, het moet altijd meer, groter, beter zijn dan wat nu al aanwezig is. Ik word er moe van, maar ik besluit er geen aandacht meer aan te schenken.


Even een momentje van rust, een ogenblik van spontane inspiratie en dan ga je maar schrijven. Het is een tijd geleden en het voelt onwennig. Egypte is de nieuwe president alweer zat, trouwens. Het leger heeft ‘m afgezet en neemt de leiding weer over. Ha, moesten we hier eens proberen. Dat zou een stunt zijn. ‘k Heb ontdekt dat goede vrienden en mensen waarmee je een goed gesprek kunt hebben, waardevoller zijn dan wat dan ook. Ik kijk naar de goudgele vloeistof in m’n glas. Dat zijn prachtige zinnetjes omdat, zoals iemand laatst tegen mij zei, “een goed verhaal nooit begint met “Ik at laatst een salade, en opeens…””. En het is waar, de beste verhalen beginnen met “Goh, ik zat laatst in het café een biertje te drinken en toen opeens, uit het niets…”. Het eeuwige gezeur van mij is opgehouden. Eindelijk heeft ‘t plaats gemaakt voor een voldaan en tevreden gevoel. Het gaat lekker. Er klinkt alweer een nummer van Sinatra in mijn oren, dit keer gezongen door Robbie Williams. Wie? Inderdaad, Robbie Williams en zijn stem past hier geweldig goed bij. Het gevoel van tevredenheid wordt alleen maar groter. Misschien moet u dat ook eens proberen, het werkt geweldig goed! Gewoon wachten totdat het stil wordt en genieten. Laten we dat allemaal eens doen. Op de spreekwoordelijke pauzeknop drukken, even stilstaan en het moment waarderen. Serieus. Doen.

2 opmerkingen:

  1. Muziek is niet alleen een ontsnapping, het laat je ook dingen waarnemen die daarvoor
    verborgen waren. Alsof muziek het antwoord heeft op alles.
    Muziek spreekt. Muziek begrijpt. Muziek luistert, hoe raar dat ook klinkt.
    Muziek heeft twee kanten.
    Het laat je stil staan, en het laat je blijven bewegen op de ritme.
    Het kan je troosten, het kan je pijn doen.
    Het kan je verwarmen, maar ook koud maken.
    Het kan je laten huilen, zowel van verdriet als van vreugde.
    Het mooie is, Jij kiest zelf de kant van de muziek.

    Voor mij, ik sluit mij altijd van mijn omgeving af als ik muziek ga luisteren.
    Met mijn koptelefoon op hoor ik de buitenwereld niet meer, alleen nog maar
    de klanken van de muziek, die op de een of andere manier mij altijd laten bewegen.
    Soms heel klein, soms heel uitgebreid.

    Wat ik alleen niet begrijp, is dat de beste verhalen komen uit 'ik zat in een café'.
    De beste verhalen komen niet voort uit 'ik' maar uit 'wij'
    Verhalen zijn er om met elkaar te delen, over na te praten, om over na te denken en om opnieuw
    over te lachen. De beste verhalen maak je samen.

    Maar inderdaad, een pauze is soms wat we nodig hebben. In deze wereld die ondanks alles gewoon blijft doordraaien, worden we soms ingehaald door ons zelf. We willen te veel. U noemt het zeuren, ik noem het 'verlangen naar iets anders'. Wat dat 'anders' is, is voor iedereen verschillend. 'Anders' is soms niet ver weg. 'Anders' kan soms al bereikt worden met één simpel liedje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 't Was een voorbeeld maar inderdaad, de beste verhalen maak je samen. U hebt gelijk. Zeg maar jij, trouwens. Ik vind het prachtig dat er meer mensen zijn die hetzelfde over de mooiste kunstvorm denken als ik. Dank u wel voor uw reactie.

      Verwijderen