vrijdag 11 juli 2014

Muziek en alles wat het met zich meebrengt.

Muziek kan, hoe vreemd ook, rustgevend, intens en verdrietig makend tegelijk zijn. Zoals iemand laatst zei; “Zonder muziek was ik hier allang niet meer geweest…” Er is één nummer dat mij sinds het begin van deze week helemaal rustig maakt. Coldplay, ‘Fly On’ heet het nummer. Op mijn telefoon lekker simpel ‘O’. Aan het einde zingt Chris Martin’s dochter een zin die in contrast met, maar ook bij het nummer past. Inderdaad, een luistertip... Zij het een erg subtiele.

“Fly on,” zingt Chris steeds. Aan het einde zingt zijn dochter “Don’t you let go…”. Fly on, ga door met alles, ga door met waar je mee bezig was. Laat je niet uit het veld slaan, laat je niet kapot maken. Je mag breken. Je mag éven kapot gaan. Ja, je mag janken. Maar ga door. Stop niet. Vernietig iedereen die je probeert tegen te houden in dat wat je wilt doen. Laat niet gaan. Ook al flikkert je hele wereld in elkaar, word je volledig afgebroken. Don’t you let go… Gebruik je hersenen. Maak geen beslissingen in een week. Om even actueel te blijven: laat je niet verleiden tot achterlijke acties. Inderdaad, ik kan soms de moraalridder uithangen. ‘k Heb geleerd dat het eigenlijk niet mag, maar dat maakt me niet uit. Vertrek niet naar een of ander ver land om te vechten. Het gaat daar misschien fout, maar daar kun jij als Nederlander niet veel aan veranderen. Nu al zijn er Nederlandse jihadisten omgekomen in bijvoorbeeld Syrië. Wat schiet je ermee op? En als ze terug komen? Kijk naar de mensen die daadwerkelijk zijn uitgezonden. De mensen die hun maatjes neergeschoten zagen worden. Wat voor effect heeft dat op hen gehad?

“Jullie moeten het zelf doen!”, ja… We hebben het zelf gedaan en het is gelukt. Dat papiertje is binnen. Met hulp, steun en bemoedigende woorden van alle kanten. Appeltje, peertje. De herinneringen zijn dat wat er nog van over is. Shit happens, en ik weet dat de toekomst nog zo ongelooflijk veel te bieden heeft… Maar daar heb ik nú niets aan. Fly on, don’t you let go…

2 opmerkingen: